Alt det vi elsker

Musik er magisk. At synge og spille er magisk. Måske er det i virkeligheden alt det, vi ikke kan forklare ved musik, der er det allervigtigste. Hvorfor bliver vi rørt, når vi hører musik? Hvorfor kan en sang i radioen på et splitsekund sende os 20 år tilbage i hukommelsen? Hvorfor kan vi føle dyb samhørighed med nogen, vi har sunget med, som vi egentlig slet ikke kender?

Musikken har en kæmpe værdi i sig selv og behøver ingen forklaring eller at blive forsvaret. Dog ved vi også, at det kan kræve argumentation at bruge tid på noget, som for nogen, der ikke har mærket musikkens magi på egen krop, kan virke abstrakt.

Derfor bruger vi meget tid på at læse forskning på området og reflektere over og argumentere for, hvorfor musikken er så enormt vigtig og skal være en naturlig del af de små børns liv.

Disse værdier, du kan læse her, afspejler i den grad de parametre, vi navigerer ud fra, når vi skriver sange, spiller koncerter, uddanner og underviser. Vi håber, de kan inspirere dig til at tage musikken tæt ind til livet og til at stå op for vigtigheden af musikken. 

God læselyst!

Nærvær

Børn har fortjent voksnes fulde nærvær. For børn er det at være nærværende helt naturligt: de er og sanser det, som er lige nu og her. Vi voksne kan have en tendens til at forsvinde op i vores hoved og spekulere på alt det, vi har ansvar for - alt det som skal planlægges og organiseres. Vores store ønske er, at vi med vores univers kan invitere til musikalske sansestunder, hvor nærvær og samvær er i højsædet. Alle vores sange kan åbne sig for leg, hvor børn og voksne er lige: hvor børnenes verbale - og nonverbale initiativer bliver grebet. Hvor den voksne giver sig hen til at være barn igen: at deltage i umiddelbar bevægelse, sang og dans. Vores erfaring er, at den voksnes fulde tilstedeværelse gør børnene i stand til at koncentrere sig i meget længere tid end sædvanligt. At barnet sprudler, blomstrer og fyldes med glæde - og at dette helt naturligt smitter af på den voksne. Der opstår altså en helt særlig synergi, og tilknytningen mellem barn og voksne styrkes på fineste vis.

Sanselighed

De små børn tager alle indtryk ind ufiltreret. Børn spejler sig i de voksnes reaktion på verden og lærer med tiden, hvilke indtryk, de skal tage ind eller ikke tage ind. Hvad der er nyttig information eller unyttig information. Musiksanseriet ønsker at bevare børnenes begejstring for farver, æstetik, natur og magi. Denne glæde vil kunne berige dem resten af livet og åbne for deres sansende, kunstneriske væren i verden. Vi ønsker at lade børn og voksne sanse med hele kroppen: at den auditive sans styrkes gennem musikken, at den taktile sans styrkes i mødet med mors- og fars krop, i mødet med de mange forskellige overflader på instrumenter, bolde og tørklæder. Vi ønsker at styrke deres grov- og finmotorik og hele deres sanseintegration, når vi udforsker de 18 grundbevægelser. Vi ønsker, at børn skal blive bevidste om deres egen volume: hvor meget de fylder i verden kropsligt og vokalt. At de skal kunne udtrykke sig frit, men også kunne skrue op eller ned efter eget ønske. Vi ønsker, at sansning og sansebearbejdning skal hjælpe børnene til et rigere og mere nuanceret følelsesliv.

Leg & Kreativitet

Jo flere handlemuligheder vi har, des flere initiativer kan vi mennesker tage. Desværre oplever vi, at vi i vores kultur de sidste år har fået færre og færre musikalske handlemuligheder på repertoire. Musik er ofte ikke en prioritering. Det er trist, når vi ved, hvor stærkt musikken påvirker hele barnet positivt. Vi ønsker derfor at give det lille barn en masse musikalske værktøjer, så barnet kan udtrykke sig frit gennem musik. Vi ønsker at være en del af barnets musikalske opdragelse: at barnet virkelig får mærket musik i krop og sjæl og får et rigere indre liv som inviterer til kreativ udfoldelse. Vi ønsker at booste barnets lyst til og forståelse af det at kunne improvisere og finde på: at få idéer og føre dem ud i livet - gennem musik og bevægelse.

Personlig Udvikling

Det kan lyde stort, men vi ønsker virkelig at alle børn skal føle, at de har en enorm værdi. Vi vil give dem en stemme, styrke deres identitetsfølelse og selvbevidsthed og bidrage til den sociale læring. Igennem alle nærværende sange og lege, vil barnet opleve, at det er så vigtigt, at vi voksne vil bruge tid sammen med barnet. Vi er vigtige for hinanden. Vi ønsker at give børnene en stemme: en følelse af, at vi voksne ønsker at se, høre, rumme og være med alt det de er. Vi ønsker, at de skal lære at træde frem i forsamlingen med deres idéer og initiativer, at de lærer at træde tilbage og give plads, når andre træder frem og viser noget, at de lærer at lytte. Vi ønsker at give børnene de bedste betingelser for at lære at navigere i verden.

Også for voksne

Fordi musikken er til børn, er den hverken af lavere niveau eller kvalitet. At skabe musik til børn kræver i vores optik en utroligt stor viden om og opmærksomhed på børns musikalske og generelle udvikling. Det giver ikke mening at forsøge at lære en baby længdespring før tril, kryb og kravl. Derfor giver det også bedst mening at præsentere de mindste børn for grundlæggende musikalske strukturer, før vi fører dem videre til de mere komplicerede. Vi har derfor sange, der taler til de allermindste børn både musikalsk, sprogligt og motorisk, og langsomt bygger sangene på og inviterer børnene til at lytte til mere og mere avancerede musikalske greb. Hvis du som voksen ikke har stor musikalsk erfaring, vil du sagtens kunne hoppe på og starte med at synge, klappe og lege med, og måske senere akkompagnere fx “Goddagsang” med blot to toner på et klokkespil, eller lære de mere komplicerede akkorder til “Hulesang”. Lad dig begejstre af musikkens umiddelbarhed. Rasl og trom med på “Raslesang” og “Trommesang”, og mærk hvordan musikken bor i din krop og gerne vil ud.

De 18 grundbevægelser

Børn i hele verden kravler, hopper, trækker, klatrer, triller, kaster, springer, skubber, kryber, balancerer, løber, går, svinger, hinker, griber, gynger, vipper og snurrer. Det er bevægelser, vi naturligt udvikler, og som indgår i alle andre fysiske færdigheder. Vi kalder det vores 18 grundbevægelser eller grundlege.

Mange af Musiksanseriets sange og lege tager afsæt i disse. Målet er at hjælpe barnet til bevare sin medfødte lyst til at bevæge sig, idet det resten af livet vil hjælpe barnet til at kunne bevæge sig ubesværet rundt i sin hverdag, men også for at fordre den gode kropsfornemmelse og kropsbevidsthed.

Som forælder opfordrer vi dig til at udforske disse bevægelser sammen med dit barn. Forskning viser, at din entusiasme og glæde ved bevægelse positivt smitter af på dit barns motivation for at bevæge sig.

At bevæge sig sammen er også en effektiv måde at styrke jeres tilknytning på. Vi håber, at du vil nyde at udforske og bevæge jer sammen med dit barn, og at det vil skabe en stærk forbindelse mellem jer.

Rammesange

Mange af Musiksanseriets sange er rammesange. En rammesang er en sang, der har en ramme og et frit stykke. Fx Musiksanseriets  “Dansesang” 

Fast stykke: “Musikken spiller”
Frit stykke: “Vi skal danse, hoppe, lytte, snurre…”

Rammesangene giver plads til at kunne gribe børnenes initiativ og ideer: til at improvisere, være kreativ og innovativ. Det er altså som hovedregel børnenes initiativer og kompetencer, der bliver de voksnes ressourcer.

Traditionelle fagtesange (sange med en fast tekst med fast koreografi) kan også udfordres ved at bryde rammen og lade børnene finde på ny tekst og udvikle sangene. Det er en måde at skabe åbenhed og stimulere børnenes fantasi og kreativitet.

Børnene bliver set og anerkendt, og de lærer også at lytte til og samarbejde med andre børn. Rammesangene styrker derved børnefællesskabet og giver mulighed for at udtrykke sig musikalsk og kreativt.